Ond tale (Lashon Hara)

2025-02-15

Jeg er dykket ned i emnet "Ond tale" som er betydeligt mere nuanceret end man lige skulle tro. Det er nok ikke helt forkert at antage, at de fleste af os nemt kommer til at ramme én af de 12 former, som jeg vil beskrive lige om lidt.

Det kræver en særlig bevidsthed og opmærksomhed at fange sig selv inden man kommer til at anvende "ond tale" (evil tongue / evil speech).

Problemet er, at vi skaber kaos og negativitet når noget af det slipper igennem. Du er måske blot ikke opmærksom på den effekt det har overfor andre mennesker. Men det er vel bl.a. derfor, at vi ser så meget kaos i verden, for teknologien gør for eksempel at der er stærke "vinde" der bærer vores ord, og bærer dem langt.

Prøv engang at granske de 12 punkter herunder og at være helt ærlig med dig selv. Hvor ofte kommer du til at falde i?

Det vil altid handle om vores reaktive adfærd, som er:

Når vi – med udgangspunkt i en mangel eller en følelse af angst/frygt, kommer til at tænke, sige eller gøre noget, som giver én selv en form for øjeblikkelig tilfredsstillelse.

Det er når vi siger noget fordi vi mærker en (ofte kortvarig) form for særlig energi. Vi føler måske, at andre lægger mærke til os eller vi føler os anerkendte, selvom vi nogle gange lykkes med at narre os selv til at tro, at vi giver. Det er desværre forkert, for det svarer til at vi tager energi.

De mærkelige navne for de enkelte former er hebraisk, idet det er et begreb indenfor Kabbalah, jeg er dykket ned i. Disse navne er dog ikke centrale for at forstå, hvad det handler om, og jeg tænker at vi alle kan lære af selve budskabet de medfører.

Jeg tænker, at det moderne menneske har nogle særlige udfordringer. For vores ord har, som nævnt, ofte en lang rækkevidde og en lang levetid. "Ond tale" udlagt på de sociale medier vil ligge de i lang tid og forårsage påvirkninger.

Jeg mener, at vi bør føle os særligt forpligtet til at blive mere bevidste. Vi skal huske, at forbinde os med vores intention, inden vi kommunikerer.

Jeg øver mig selv på at få min talestrøm endnu mere ned i gear (det er pokkers svært…) At skabe plads til pauserne. Måske kan du endda, vha. disse pauser, prøve at fornemme hvad den andens sjæl forsøger at fortælle, midt i al støjen fra hans tale.

Det er også vigtigt at forstå, at det både handler om vores tanker, vores tale og vores handlinger. Selv tanker er ikke toldfrie, men skaber påvirkninger – gode såvel som dårlige.

Nogle gange er det bedre at tie, dog undtaget i de tilfælde, hvor vi burde have sagt fra. I hvert fald hvis vi ikke er sikre på, hvordan påvirkningen vil være.

Jeg har endda bestræbt mig på at finde beskrivende referencer i bibelen for hvert punkt.

Her kommer listen så – med eksempler:

1. Lashon Hara (Direkte Ond Tale)

Beskrivelse: At sige noget negativt om en anden, selvom det er sandt.

Eksempel: "Han er altid så doven på arbejdet." Selvom det måske er sandt, bidrager det ikke til noget positivt og skader personens omdømme.

Bibelreference: Ordsprogenes Bog 10:18: "Den, der skjuler had, har løgnagtige læber, og den, der spreder bagvaskelse, er en tåbe."

Problemet er også, at det er stærkt subjektivt. Løsningen er, at holde tingene faktuelt. Forestil dig fx at du bliver spurgt om dine erfaringer med en bestemt virksomhed, som du måske ikke har de bedste erfaringer med. Du vil dog samtidig gerne beskytte din ven. Løsningen vil være, at sige noget i retning af "Jeg har engang gjort forretning med dem, og – for mig – levede ydelsen ikke helt op til mine forventninger til kvaliteten af sådan en service".

2. Motzi Shem Ra (Ærekrænkelse)

Beskrivelse: At sprede løgne eller falske oplysninger om nogen.

Eksempel: "Jeg hørte, at hun blev fyret for at stjæle fra kontoret." Hvis dette er usandt, har man begået ærekrænkelse.

Bibelreference: 2. Mosebog 23:1: "Du må ikke sprede falske rygter. Du må ikke hjælpe en skyldig ved at være et uretfærdigt vidne."

Men hvad er værst? At sprede et falsk eller et sandt rygte? Svaret er måske lidt overraskende, at det værste er at sprede det sande rygte. For det falske rygte vil formentlig hurtigere dø ud, da det ikke er holdt oppe af sandhed, mens det sande rygte når noget længere.

3. Rechilut (Sladder)

Beskrivelse: At overbringe, hvad én person sagde om en anden, hvilket kan skabe splid.

Eksempel: "Maria sagde, at hun ikke stoler på dig." Dette fører til mistillid og konflikt.

Bibelreference: Ordsprogenes Bog 20:19: "Den, der går med sladder, røber hemmeligheder; hold dig fra den, der snakker for meget."

Du har ikke tilladelse til at viderebringe denne information, så det er problematisk.

4. Avak Lashon Hara (Støv af Ond Tale)

Beskrivelse: Indirekte negativ tale, f.eks. antydninger eller subtile kommentarer.

Eksempel: "Jeg vil ikke sige noget dårligt om ham, men du ved jo, hvordan han kan være..." Dette opfordrer andre til at tænke negativt om personen.

Bibelreference: Ordsprogenes Bog 6:12: "En ond og nedrig mand vandrer omkring med falsk tale."

5. Ona'at Devarim (Verbale Krænkelser)

Beskrivelse: At bruge ord til at såre eller ydmyge en anden.

Eksempel: "Selvfølgelig ville du fejle – det gør du altid." Her skader ordene direkte en persons følelser.

Bibelreference: Ordsprogenes Bog 12:18: "Tankeløse ord stikker som sværd, men de vises tunge bringer lægedom."

Vær særlig opmærksom på din ironi og på din sarkasme.

6. Hotza'at Diba (Skadelig Tale)

Beskrivelse: Enhver tale, der bringer skade, uanset om den er sand eller falsk.

Eksempel: At fortælle nogen, at deres ven bagtalte dem, uden nogen konstruktiv grund, blot for at skabe konflikt.

Bibelreference: 4. Mosebog 13:32: "De bragte et ondt rygte om landet, som de havde udforsket, til israelitterne og sagde: 'Det land, vi drog igennem for at udforske, er et land, der fortærer sine indbyggere. Alle de mennesker, vi så dér, var kæmper.'"

Det er ofte her, at du finder "dramaqueens". De er måske blot ikke bevidste om, hvordan de selv foretager en stærk reaktiv handling idet de høster energi ved at forfalde til skadelig (om)tale.

7. Nivul Peh (Sjofelt Sprog)

Beskrivelse: At bruge vulgært, grimt eller nedværdigende sprog.

Eksempel: At kalde nogen for idiot eller bruge bandeord rettet mod dem.

Bibelreference: Efeserne 4:29: "Lad ingen rådden tale komme ud af jeres mund, men kun det, som er godt til nødvendig opbyggelse, så det kan give nåde til dem, der hører det."

8. Chanufah (Falsk Smiger)

Beskrivelse: At rose eller smigre nogen uærligt, især hvis det opmuntrer dem til dårlige handlinger.

Eksempel: "Du er fantastisk til at snyde – ingen opdager det!" Dette bifalder og forstærker uetisk adfærd.

Bibelreference: Salmernes Bog 12:3: "Herren udrydder alle glatte læber, den tunge, der taler store ord."

Det behøver dog ikke, at være uetisk adfærd, som i eksemplet. Du forfalder også til falsk smiger hvis du fx smigrer en person, som du selv søger anerkendelse fra.

9. Shetika (Tavshed i uret)

Beskrivelse: At tie stille, når man burde sige fra eller forsvare nogen.

Eksempel: At være tavs, når en kollega bliver uretfærdigt kritiseret, selvom man ved, det er forkert.

Bibelreference: Prædikerens Bog 3:7: "En tid til at tie og en tid til at tale."

10. Sina B'Lev (Skjult Had)

Beskrivelse: At nære had eller vrede mod nogen uden at konfrontere eller forsøge at løse konflikten.

Eksempel: At smile til en person, mens man i sit hjerte bærer nag over noget, de gjorde for længe siden.

Bibelreference: 3. Mosebog 19:17: "Du må ikke hade din broder i dit hjerte; du skal irettesætte din næste, så du ikke pådrager dig synd på grund af ham."

11. Dibur Shel Shav (Unødvendig Tale)

Beskrivelse: At tale uden formål, ofte bare for at høre sig selv, hvilket spilder tid og energi.

Eksempel: Lange monologer om trivielle emner, der ikke gavner nogen, blot fordi man kan lide at være i centrum for opmærksomheden.

Bibelreference: Ordsprogenes Bog 10:19: "Hvor der er mange ord, mangler der ikke synd, men den, der holder sine læber i tømme, er klog."

Jeg ser den desværre være ret udbredt, og falder sikkert også selv i grøften af og til. Der findes mennesker, som virkelig holder af at høre sig selv at tale. De er ikke opmærksomme på, at de suger energi til sig fra omgivelserne. Man kan virkelig føle sig drænet, når man udsættes for lange enetaler af store egoer. Det er særligt vigtigt, at vi er opmærksomme på tilhørernes kropssprog, når vi opholder dem i længere tid med vores kommunikation.

Jeg tænker også, at det hører med under "unødvendig tale", når du giver feedback til en anden, som ikke har bedt om den. Også selvom din intention er positiv, for du må sikre dig, at den anden er i den del af sin proces, hvor din feedback giver mening. Det ved du oftest kun, hvis han/hun har bedt om din feedback.

12. Lashon Hara D'Rabim (Offentlig Ond Tale)

Beskrivelse: At sprede negativ information om en gruppe eller et helt samfund.

Eksempel: "Folk fra den bydel er alle uærlige." Sådanne generaliseringer skaber fordomme og splittelse.

Bibelreference: Jakobs Brev 3:5: "Sådan er også tungen en lille legemsdel, men den kan prale af store ting. Se, en lille ild, hvor stor en skov den kan sætte i brand!"

Dette ser vi forholdsvis meget af på de sociale medier. Her skal vi altså være særligt opmærksomme, netop fordi det, at det foregår offentligt, oftest har en længere rækkevidde.

Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang
Dette websted bruger cookies for at sikre en korrekt funktion, sikkerhed og for at give dig den bedst mulige brugeroplevelse.

Avancerede indstillinger

Du kan tilpasse dine cookiepræferencer her. Aktiver eller deaktiver følgende kategorier, og gem dit valg.